måndag 2 mars 2009

Ueno National Science Museum


Man cannot live on neon alone. Jag tar tåget till Ueno park för att bli kulturellt berikad the old school way. Ueno park hyser ett helt knippe olika museer och denna gången är det dags för National Science Museum - ett museum som flankeras av en fullskalig blåval på ena sidan och en komplett avfyrningsramp inklusive åtta-metersraket med stridsspets på den andra. Natur och teknik, liv och död, åtskiljda av ett kunskapens hus som försöker beskriva hur det hela hänger ihopa, tänker jag innan jag kliver in.

Väl inne råder en skön mix av mineraler, alger, fysikexperimentverkstäder, gamla seismografer och uppstoppade djur av fler slag än man visste fanns. Allt man har kommit över har stoppats upp, fullständigt. You name it och det är uppstoppat och inglasat. Fåglar, oxar, möss, en slapp orm, en trött panda, sura grävlingar, förvånade renar - hela klabbet, ingen har kommit undan. Jag ser mig över axeln för att inte bli haffad och uppstoppad jag med. En hårlös europé kan möjligen vara den enda arten som saknas i montrarna innan deras sjuka samling är komplett.

I min tillflyktsort källaren återfinns gott och blandat i skelettväg från tiden då dinosaurer härskade på jorden (innan asteroider stenade dem till döds och banade väg för vår egen art att strökopulera i glesa buskage och utveckla undermåliga verktyg att försöka ha ihjäl varandra med). Här finns bland annat en fet T-rex som som vanligt ser helt vansinnigt arg och farlig ut trots sina löjliga armar, små som ekorrsvansar.

Mest spektakulärt är nog ändå en liten biograf inne i en sfär på tolv meter i diameter. Efter en kort tids köande kliver man in och ställer sig på en glasbrygga inne i sfären och vips så drar en film igång och projiceras över hela sfären så att man är helt omsluten av film. Fantastiska panoreringar över berg, dalar och havsdjup utspelar sig runt om oss medan en japansk röst (förmodligen) berättar om jordens uppkomst. Det håller sig hela tiden classy, slår aldrig över till att visa porr.

In alles ett spännande museum med lite av det mesta. Jag ger det fyra stalagmiter av fem.









Inga kommentarer: