onsdag 2 september 2009

Bibimba!

Ja, den här maträtten har precis alla rätt:

Ett skojigt namn som man blir glad av (smaka på det: Bibimba! låter nästan som Bolibompa)

Ett roligt och annorlunda tillagningssätt (ingredienserna steks vid bordet i den glödheta grytan)

Ett vackert utseende komponerat av färgglada bitar av gurkor, morötter, groddar och en massa andra smaskiga saker.

Och så är det förstås helt knäppt gott. Att hälla i ett par teskedar röd stark sås, blanda runt ingredienserna medan det pyser och fräser från grytan, låta lite ris krispa till sig mot botten, och sen sleva in i munnen är kriminellt gott.

Jag. Älskar. Bibimba.

1 kommentar:

Oban sa...

Ja det är bara så gott. Släpade med mig 4 st skålar hem från Tokyo för flera år sedan. Känner smaken i munnen fortfarande så fort jag ser mina skålar. Tror du jag blivit färdig till att laga till något? NIX