torsdag 27 november 2008

Sawara


Sawara är en by i Chiba, norr om Tokyo, med gamla anor. Skillnaden mot Tokyos centrala delar är monumental - här hittar man inte Shinjukus skyskrapor eller Kabukichos neonljus, utan gamla fina välbevarade trähus och en vacker liten kanal som vi färdas på medelst en fin träbåt.

Min japanskalärarinna har anordnat en heldagsutflykt hit och sällskapet består av hennes lärarkolleger, M (som jag träffat innan och som är duktig på svenska) och ett knippe språkstudenter av blandad härkomst. När vi kommer fram möter min lärarinnas kusin upp med oss (hon bor tydligen här, i ett tempelområde) och guidar runt oss i byn bland små pittoreska bygator, ett tempel, ett museum och ett sake-bryggeri där vi får provsmaka en sake som jag för första gången faktiskt tycker smakar gott. (Brukar inte vara så förtjust i denna dryck annars.) Inne i bryggeriet får vi bära läckra slippers av brun PVC.

Förutom vackra gamla miljöer och god sake är Sawara känt som hemvisten för den förste personen att skapa en fullständig karta över Japan, och sina fantastiska festivaler där man kuskar runt med enorma trävagnar med lika enorma figurer på. Vi besöker ett garage (i avsaknad av ett vackrare ord) för sådana trävagnar och plötsligt frågar vår guide om någon vill posera med deras "happy coat" framför vagnarna och jag är förstås blixtsnabb med att svara ja - det låter för roligt för att missa. (Mycket senare lär jag mig att det egentligen stavas "happi coat", se t.ex. http://www.japanesekimono.com/happi.htm )












Inga kommentarer: