måndag 12 januari 2009

No.86 - The Best Fortune


I många tempelområden kan man få sin framtid spådd. Efter att ha betalat en liten slant fiskar man ut en liten stav ur en avlång låda i metall. På staven finns en symbol, som man sedan letar upp i ett hyllsystem av små lådor. I lådorna ligger horoskop tryckta på papperslappar. (Jag glömde säga att först av allt ber man någon visa hur allt det här går till, för det är långt ifrån självklart.)

Förra, och första, gången jag gjorde detta var i Asakusa för tre år sedan. Då hade jag oturen att få det sämsta horoskopet som överhuvudtaget går att få tag på. Minns jag rätt var rubriken på den engelskskriva sidan av lappen The Worst Fortune, rätt och slätt. Sedan broderades min nattsvarta framtid ut i detalj: Folk i min närhet skulle bli sjuka, jag skulle förlora en massa pengar, gå vilse och otur skulle förfölja mig vart jag än vände näsan. Jag var körd helt enkelt. Supposedly. Nu har förvisso tiden sedan dess inte varit fullt så katastrofal som utlovats. Detta trots att jag inte ens band upp lappen - jag har lärt mig att normalt funtade människor knyter upp sura lappar i en träställning för att liksom skaka av sig olyckan, men jag tyckte lappen var så roligt skriven att jag istället valde att sätta upp den på kylskåpet. (Är inte det till att utmana ödet, så säg.) Hur som helst, nu tre år senare är jag tillbaks på samma plats och provar detta framtidslotteri än en gång, och denna gången har jag mer flax! Nu får jag istället The Best Fortune. Snacka om ytterligheter... På lappen står:

No.86 - The Best Fortune
Everything will be realized as if you look the flowers from a palace facing the south.
Treasures in vehicles will come to your house.
You will become virtuous with learning and will be invited to the palace as well as your desire will be realized.
While you are riding on horse back, in high spirits, everybody will praise you.
* Your wishes will be realized.
* The patient will get well.
* The lost article will be found.
* The person you are waiting for will come.
* Building a new house and removal are both good.
* It is good to make a trip.
* Both marriage and employment are good.

Äntligen upprättelse. Låter som att det kommer bli ett fantastiskt år ju!

Inga kommentarer: