söndag 1 februari 2009

Cosa Nostra


Det vankas - äntligen - familjebesök! Min gode bror har bokat en vansinnesresa åt sig själv, sin hustru och kära mor. Efter en elvatimmarsflight från Sverige ska Tokyo upplevas och den japanska kulturen insupas och kartläggas, på tre dagar. Det är 72 timmar, minus några timmars sömn nattetid, och resan från och till flygplatsen. Själv har jag inte lyckats kartlägga ett smack på de sex månader jag varit här tycker jag. Hur som helst, jag lägger upp ett offensivt schema med förstabesöks-godbitar, som vi sedan betar av i ett rasande tempo. För två i sällskapet blir det första gången att (försöka) äta rå fisk med pinnar. I övrigt innefattar schemat besök i Shibuya, Gotanda, Omotesando och Harajuku med Meiji Jingu, konstmuseum i Hatsudai/Shinjuku, tempelområdet i Asakusa, båttur till samurajträdgården Hamarikyu, monorail och besök i Odaiba, elektronikstaden Akihabara, indisk konstutställning i Mori art museum och utsikt från taket av fantastiska Mori Tower i Roppongi. (Lite mat också mellan turerna dådå.) Sedan sätter sällskapet sig på flyget tillbaka och jag undrar än idag hur vi hann med alltihopa och ifall tempot kommer lämna några allvarliga bestående men hos gästerna.

I bildväg här blir det mest från turen till Hamarikyu - ett fantastiskt ställe som jag hoppas kunna åka till igen när körsbärsträden blommar.








1 kommentar:

Anonym sa...

Vad sugen man blir när man inser att det faktiskt är möjligt på 72 timmar!!! Om man bara sådär hade lite tid och lite (mycket) pengar över!!