torsdag 18 juni 2009

Administration


Ett mail dimper in i min inbox på jobbet. Rubriken är på engelska: det är dags att förnya ett lösenord som används för att accessa sidor på företagets intranät. Resten av texten är skriven på japanska, så jag ber snällt om läshjälp av min bordsgranne.

Vi klickar på en länk som leder till en webbsida, skriven på japanska, där man ska fylla i användaruppgifter och ett sexsiffrigt företagsnummer som jag inte använt mig av tidigare och som min kollega hjälper mig att ta reda på. Vi fyller i datan och klickar oss fram genom två nya sidor. Jag matar in mitt nya lösenord och hyser en förhoppning om att processen är över, men ack, så är inte fallet. En ny sida uppenbarar sig med ett knippe instruktioner som på japanska utförligt berättar vilken administrativ tortyr systemet nu tänker utsätta mig för. Min bordsgranne tar sig långsamt för pannan och säger att han inte känner igen denna sida.
I'm fucked.

Jag får tolkat för mig att de japanska instruktionerna säger att jag ska:

1. Printa ut sidan på fysiskt papper
2. Signera sidan med hjälp av min företagsstämpel i en viss ruta
3. Be min chef signera sidan med sin stämpel i rutan intill (tjohoo, stämpelkalas!)
4. Faxa in den signerade sidan till ett faxnummer (via fax med japanska knappar)
5. Invänta ett svarsemail på japanska som kommer innehålla ett lösenord
6. Invänta ett fysiskt brev på japanska som kommer skickas med internposten och levereras till mig av en assistent, och som kommer innehålla ett annat lösenord
7. Accessa en ny webbsida på japanska via en länk skickad till mig, och mata in de två lösenorden där
8. Trycka på en knapp för att ladda ner ett certifikat och installera det på datorn via japanska instruktioner

Punkt 2 kan brytas ner i:

2.1 Hitta stämpelfan
2.2 Medelst pincett, plocka ur de tre minimala gummidynor som utgör datum i stämpeldynan.
2.3 Lokalisera siffrorna som utgör dagens datum bland tre gummirader av totalt 53 spegelvända sifferkombinationer, plocka loss dessa ur respektive gummirad, spänna stämpelfjädern så att dynan blottas och montera dynorna i stämpeln med pincetten. (Vid det här laget önskar man att man hade tre händer. Eller en pistol.)
2.4 Provstämpla på ett papper för att se att stämpeln monterats och hålles rätt (fat chance, sucker)
2.5 Lokalisera rätt ruta att stämpla i, och trycka till

...och när allt det här är över kommer jag åter ha tillgång till några intranätsidor jag fick tillstånd att besöka för ett år sedan.

Mycket av administrationen här känns som påfunnen av Rain man.

Inga kommentarer: