tisdag 15 mars 2011

Gimme a break

Försöker sova några timmar men helikoptrar kör ideligen över lägenheten. Jag har läst att man ska vattenbomba reaktorerna för att kyla av. Och det är svårt att sova med en puls på tvåhundra efter att de varnat för att jordbävningen i Shizuoka kanske var ett förskalv till ett nytt stort skalv i Tokyos närhet. (Som man förstås inte har en aning om ifall eller när det kommer inträffa, och hur det kan påverka problemen med reaktorerna). Jag vågar inte stänga av datorn och livestreamen ifall det skulle komma viktiga nyheter plötsligt.

I och med skalvet i Shizuoka har man stannat Shinkansen-tåg i sydvästlig riktning någon del av sträckan Tokyo-Osaka, vilket innebär att min tänkta flyktväg åtminstone tillfälligt kommer vara avskuren. Hoppas de kommer igång igen ifall det blir så att jag bestämmer mig för att pysa.

Och så hittade jag fan en kackerlacka i lägenheten nyss. Give me a break. För fan.

Nu har jag tömt en halv sprayflaska över min oinbjudna gäst, hivat ut honom, och ska se om jag kan få lite sömn.

1 kommentar:

Unknown sa...

För ett antal veckor sedan var jag beredd att att åka o hälsa på dig men saker och ting har ju förändrats. Förstår din oro och vi här hemma överöses med nyheter från Japan. Här tycks man njuta över att beskriva läget så besvärligt som möjligt. Man kan inte nog frossa i hur folk har det med snö och frost och rasade hus och strålning. Vi tänker på dig en hel del och hoppas att du håller huvudet kallt och att du lämnar Tokyo när tillfälle ges.