tisdag 15 mars 2011

Skarpt läge

Läskiga nyheter från krånglande kärnreaktorerna i Fukushima har avlöst varandra på löpande band. Härdsmältrisker, blottade stavar, överhettning, explosioner, hål i skyddshöljen, överhettat spillmaterial under reaktorerna, etc etc. Jag hade hoppats att man skulle slippa googla hur kärnkraft egentligen fungerar och vilka doser av radioaktiv strålning som är farlig, men här sitter man nu.

Företaget har erbjudit svenskar att åka hem om man vill, men man får boka själv och det verkar inte lätt att få biljett snabbt iväg. En kollega bestämde sig igårkväll för att åka hem men hans hemresa blir på torsdag. Just nu känns det som att man potentiellt vill försvinna härifrån mycket snabbare än så.

Hur som helst så har jag bestämt mig för att stanna men nu när situationen blir sämre och sämre är jag beredd att dra om det skulle utveckla sig ännu värre. Dock vet jag inte om jag vill flyga till Sverige via Narita - det kommer som sagt dröja att få åka hem, och flygplatsen ligger närmre området med det strulande (eller ska jag säga strålande?) kärnkraftverket, så det känns lite läskigt att sätta sig på ett tåg i den riktningen och sen softa på flygplatsen där.

Min plan är istället att lugnt (så lugnt det nu går) kolla nyheterna och se hur saker fortlöper och om det blir helt galet kutar jag ner till tågstationen och försöker åka tåg sydvästerut (motsatt riktning från kraftverket som släpper ut skit) till antingen Hiroshima (nästan 100 mil bort) eller Osaka (närmre men med flygplats så att man kan flyga iväg till annat land). Väska är packad och pass och pengar i fickan. Jag mår bra men man är klart orolig, det är nästan löjligt hur mycket som krånglat/krånglar nu. Tsunami, jordbävningar på löpande band (nyss skedde en sexa i Shizuoka som skakade lägenheten ordentligt här), varningar om härdsmältor och radioaktiv strålning, regn-och-snö-prognos (vilket för mig låter som acid rain ifall luften blir förorenad), slut på matvaror och vatten i butiker, nedsläckt i stan för att spara energi, etc. Jag sitter och följer nyheter maniskt i typ fem sex browser-fönster parallellt, varav det ena är en live-filmad geiger-mätare monterad nånstans i Tokyo, med jackan på, och lägenheten smågungar konstant som en liten skuta. Bara att finna sig i läget och sitta still i båten...

Under jordbävningar ska man öppna fönster och dörrar, så att de inte riskerar att fastna så att man inte kan ta sig ut därefter. Under radioaktiv strålning ska man å andra sidan hålla dörrar och fönster stängda. Hur gör man när det är jordbävning och radioaktiv strålning på samma gång..? Sug på den. Eller gör inte det förresten.

Inga kommentarer: