söndag 17 maj 2009

Intervju


Min vän och ex-kollega A har en vän R som skriver ett arbete om hur den japanska regeringen vill öka inflödet av utländsk arbetskraft, huruvida man kan se några effekter av den ambitionen eller ej, och hur inflyttade känner att de blir integrerade i samhället.

Inför sitt rapportskrivande intervjuar R utlänningar som flyttat hit och idag är det min tur att få komma till tals och "spill my guts". Med en analog bandspelare på bordet på ett kafé i närheten av Tokyo station blir jag så utfrågad om min historia, anledningar till varför jag kommit hit och mina intryck hittills av japaner, integration och livet här som inflyttad.

Jag har varit här i snart ett år och har förstås samlat på mig gott om intryck, tankar och erfarenheter. Det är nyttigt att som i detta intervjufallet försöka fundera igenom en helhetsbild av ens situation och bli ombedd att sätta ord på tankar och reflektioner. (...och att försöka förmedla bilden utan att känna att man trampar någon på fötterna.)

En timme senare stoppas bandspelaren, vi dricker upp den sista slurken kaffe och reser oss. Jag får en liten present som tack för min medverkan och sedan skiljs vi åt. Det är dags att skynda sig till Shibuya - jag måste köpa en picknick-filt innan det är dags för Thai-festivalen i Yoyogi.

Inga kommentarer: