torsdag 14 maj 2009

Bröllopsfest


Kollegan S har gift sig! Efter en spännande svensexa förrförra helgen var det några dagar senare dags för själva bröllopsfesten - min första i detta landet.

Hur går då en japansk bröllopsfest till? Det verkar finns många alternativ och stilar. "Mitt" brudpar hade en fest i en bokad festlokal i Shibuya med strax under hundra gäster, uteslutande vänner och kolleger - föräldrarna hade man firat med tidigare under själva bröllopsceremonin. Det var dukade bord, god mat och fri dricka, tal och en powerpoint-presentation på stor duk (ackompanjerad av klistrig musik) som visade hur brud och brudgum växt upp på varsitt håll, delat en yrkesdröm som snickare (!) och så småningom träffats på Sony.

Så småningom fick varje bord i uppgift att hitta på varsitt namnförslag till parets framtida barn. En tjej vid mitt bord sa att det är spått att den förstfödda kommer bli en dotter. En annan föreslog att namnet, likt föräldrarnas namn, bör börja med bokstaven S. Mitt svenska namnförslag Sanna föll i god jord - det lät tydligen vackert inte bara i mina (för övrigt kliniskt rena) öron och man kan tydligen skriva det med två kanji som representerar solen som skiner över öar i havet (och något med att vara godhjärtad). Jag fick således äran (förskräckelsen?) att få representera vårt bord, gå upp och presentera vårt förslag för brudparet och resten av församlingen, och se på fasen om inte brudparet efter alla namnpresentationer till min glädje slutligen valde Sanna.

Jag gick tillbaks till mitt bord och fortsatte ha det trevligt med mina bordsvänner, som alla nyss förärats med varsin tshirt som pris i namntävlingen. Strax därefter serverades en smaskig chokladkaka till efterrätt och jag hann äta precis 50% av den innan vi skyndades iväg av personalen - lokalen var bokad i två timmar och den tiden hade snöpligt nog just passerat. Underbart är kort!





Inga kommentarer: