tisdag 25 januari 2011

Bröllop i Hong Kong

Så är det då dags för bröllop. Inte mitt alltså utan min vän X.

Efter träningsläger hemma själv framför YouTube, där jag lärt mig hur man kidnappar kinesiska kvinnor till bröllop, möter jag upp med X och hans sköna barndomskompisar på ett hotell i Tsim Sha Tsui en lördagsmorgon. En av killarna har ett "svart öga" som jag aldrig förmår mig att fråga om orsaken till. En annan presenterar sig med sitt smeknamn King Kong. King Kong visar sig vara slipsexperten, han får knyta fyra slipsar på raken.

Vi hoppar in i en för dagen hyrd tolvmannabuss och tar sikte på norra utkanten av Hong Kong, där den tilltänkta frun tydligen har sin lägenhet. En kille som ser ut som en kinesisk version av Brad Pitt (tänk en leende Tyler Durden i Fight Club fast från Kina liksom) hamnar bredvid mig och förtydligar, strålande glad, för mig: we have to take her by force!
Absolut, Brad.

X, dagen till ära klädd i traditionell kinesisk outfit i rött och guld och som får honom att se ut som en pampig kinesisk kejsare, blir själv skjutsad i en hyrd Merca och vi möts efter att både bil och buss parkerat utanför lägenhetskomplexet. Ett filmteam ansluter: en lustig energisk herre springer omkring med en videokamera och ger oss direktiv (på kinesiska förstås) om hur vi ska gå för att vara snygga på film, medan hans kumpan avfyrar hundratals foto med sin systemkamera. Ett par killar får i uppdrag att låtsas lägga sista finputsen på den redan bröllopsdekorerade Mercedesen medan filmkameramannen springer förbi på böjda knän, svepandes med objektivet.

Vi går in i lägenhetshuset och tar oss upp till rätt våning. X stegar fram i sin guldoutfit och bankar på dörren, med oss andra grabbar i teamet bakom sig i korridoren. Inne i lägenheten väntar bland annat blivande fruns väninnor och närmsta släkt. X ber om att få komma in men tjejerna nekar. En förhandling verkar sätta igång. Villkor för att bli insläppta diskuteras. Pengar erbjuds. Dörren gläntar upp och vi killar försöker tränga oss in, men blir stoppade. Efter mutor får vi komma in i lägenheten. Tjejerna är klädda i identiska kläder och är mycket söta, men hårda - tillträde till det inre rum där frun gömmer sig tillåts inte och stämningen i den lilla lägenheten är rolig men kaotisk, inte minst på grund av att filmteamet flaxar omkring för att dokumentera allt ur de bästa kameravinklarna. Jag får hjälpa till att förhandla. X dansar en avancerad koreograferad dans. Pengar byter ägare. En massa röda kuvert slussas fram och tillbaka - fyra stycken trycks i min näve - och plötsligt blir frun tillgänglig och brudparet kan äntligen förenas.

Stämningen blir lite lugnare och brudparet serverar te åt brudens släkt och får ta emot presenter - pengar och guldsmycken. Det hålls korta tal och X får be om lov för giftermålet av brudens föräldrar under högtidliga former. Fotografen fotograferar brudparet tillsammans med alla konstellationer av släktingar.

Sedan är vi färdiga här och hoppar in i bilarna för att åka tillbaka till Tsim Sha Tsui där brudgummens familj väntar och en liknande procedur tar vid (minus förhandlingen). En stylist ansluter! Stylisten, som är en cool kinesisk rocktjej i skinnpaj, hjälper bruden med omklädnader och makeup-piff mellan varven. Efter teceremoni och tal i ett litet hotellrum splittras sällskapet och kvar i hotellrummet återstår jag och närmsta släktingar till X och vi tar en välbehövlig paus tillsammans. Även om jag inte förstår kinesiska och X släktingar inte förstår engelska så slås jag av hur trevliga och varmhjärtade de är. X pappa gestikulerar åt mig och bjuder mig på en massa grejer. En väninna till X mamma skrattar med (eller åt?) mig och vill bli fotograferad tillsammans med mig med sin kompaktkamera. Hon är inte van att träffa utlänningar och pratar ingen engelska. Hon ber entusiastiskt om att få filma när jag och X pratar engelska med varandra. X pappa ber X om tolkning för att nyfiket fråga mig vad jag har för framtidsutsikter och verkar vilja gifta bort en minderårig söt släkting med mig.

På kvällen startar själva bröllopsfesten. I en utsmyckad festlokal tågar brudparet in emellan rader av cirka sjuttio gäster. X bär nu svart kostym och bruden en fantastisk vacker klänning. En snorig tjej i slitna baggy jeans som jag först trott bara haft till uppgift att städa lokalen innan gästernas ankomst, visar sig vara moderator för hela bröllopsfesten (fortfarande i slitna baggy jeans). Brudparet håller tal åt varandra och en vigselförrättare förklarar dem som man och hustru efter att de först fått skriva på några dokument. På något magiskt sätt har den flitige filmkameramannen haft tid att klippa ihop en video av de filmsnuttar han spelat in under dagen, och videon spelas upp till allas förtjusning strax före servering av en mycket god kinesisk buffé, följt av tårta.

Puh.

En av de bästa och roligaste dagarna jag upplevt går mot sitt slut. Jag har samlat på mig hundratals glada intryck och minnen som föralltid kommer skänka mig mycket glädje att tänka tillbaka på och jag är X evigt tacksam för att ha bjudit in mig till detta fantastiska och för mig unika evenemang.









Inga kommentarer: