tisdag 25 januari 2011

Kinesisk matupplevelse nummer tre

"Ska du åka till Hong Kong så måste du testa mango pudding!"

...har jag fått höra av mer än en person.

Ok, fair enough. Går på en food court och hittar ett mango pudding-kafé. På detta stället har de säkert tjugo eller trettio olika varianter på mango pudding. Jag beställer den sorten som ser godast ut på menyn.

Får in en liten skål med en mangohalva i en gul tjock sås som smakar... mango. Jävligt svag mango. Det är inte äckligt men det är heller inte fantastiskt gott. I såsen ligger några svarta geléklumpar, stora som sockerbitar, och i princip utan någon smak. Det smakar bara... gelé. När jag senare berättar om vad jag ätit så får jag förklarat för mig att den där svarta gelén, det är minsann sköldpadda. Sköldpaddsgelé.

Ska du åka till Hong Kong så måste du definitivt inte testa mango pudding.



(Japp, lånad bild.)

Inga kommentarer: