måndag 26 september 2011

Siem Reap, Kambodja











Lite blandade bilder från Siem Reap, Kambodjas näst största stad och tillika bas för min Kambodja-vistelse. Siem Reap ligger nära Angkor-området, där det kryllar av spännande tempel.

Översta bilden: några statyer från hotellträdgården, därefter en bild från när jag åker tuk-tuk. Tuk-tuk är verkligen fortskaffningsmedlet nummer ett. Det går knappt några bussar och man ser inga taxibilar, däremot en oändlig ström av tuk-tuks. Om man rör sig till fots i Siem Reap (och ser lika utländsk ut som jag) så hinner man gå ungefär fem meter innan någon antingen ropar från andra sidan gatan eller saktar in bredvid en och frågar om man vill ha skjuts (oftast samtidigt). Att åka är billigt, det kostar oftast någon enstaka dollar att ta sig någonstans och för tio tjugo dollar kan man bli runtskjutsad hur mycket man vill under en hel dag. Man hoppar av var man vill och tittar på tempel medan föraren snällt väntar på en utanför. Jag använde mig av samma förare nästan hela veckan och han hade många bra tips på sevärdheter.

Bilden med gula whiskyflaskor är från en spartansk bensinstation - här och var längs vägarna har folk satt upp små stånd där dom säljer moppebensin direkt från flaskan till mopedister och tuk tuk-förare.

Inga kommentarer: