torsdag 1 september 2011

Solrosor

Tadaima! ...som betyder "jag är tillbaka" på japanska. Ja jag lever, även om det inte synts mycket till livstecken på denna sidan på sistone. De senaste månaderna har varit stressiga och jag har inte haft tid eller lust att skriva.

Solrosor får pryda detta återkomstinlägg - lite symboliskt med tanke på att just solrosor nu satts in som en motåtgärd till de radioaktiva utsläppen i Fukushima. Ett gäng buddhistmunkar har gått ut och planterat en massa solrosor och efter att allmänheten hakat på sägs nu miljontals plantor finnas på plats. Solrosor är tydligen duktiga på att sätta i sig cesium. Det är dock inte jag, så jag håller mig en bit bort från Fukushima. Fotot är istället taget på landsbygden i Kiyose, på gränsen till Saitama som ligger nordväst om Tokyo. I Kiyose finns en stor solrosplantage där vi strövade omkring bland tusentals rosor och tog hundratals foto. I Japan är det fortfarande sommarväder och temperaturen höll sig en bit över trettio svettiga grader.

Inga kommentarer: