söndag 17 augusti 2008

Hiragana


Två gånger i veckan kommer en trevlig japansk kvinna till jobbet och håller språkkurs för mig. Vid det här laget ska jag kunna, förutom ett gäng glosor och uttryck förstås, alla Hiragana-tecken. Hiragana är ett av tre teckensystem som används i skriven japanska:
  • Hiragana : fonetiskt teckensystem som man kan använda för att forma alla japanska ord. Finns cirka 50 tecken och några variationer.
  • Katakana : fonetiskt teckensystem som används för att forma alla utländska företagsnamn, personnamn och låneord från framförallt engelskan som sluppit undan översättning till japanska. Det finns en ganska begränsad mängd fonetiska ljud representerad av Katakana, så alla utländska ord blir lite approximativa, vilket också förklarar varför det låter lite annorlunda när japaner uttalar dem. (Exempelvis "Hamburger" uttalas "Hambaagaa".) Finns cirka 50 tecken och några variationer.
  • Kanji : symboler ärvda från Kina. Finns tusentals. Har hört att man behöver kunna förstå mellan 2000 och 4000 stycken för att kunna läsa en dagstidning.

I skrift används, till min fasa, ofta alla tre teckensystemen blandat.

Som träning har jag fått alla Hiragana-tecknen nedskrivna på små gula lappar. Bilden ovan är från övning en solig söndageftermiddag på min terass. Till nästa lektion ska jag även kunna de flesta Katakana-tecknen. Sedan väntar monstret Kanji. Fast först ska jag äta glass.

Inga kommentarer: