fredag 1 augusti 2008

Solskydd


Det är svårt att hitta ett lagomt solskydd här. Den perfekta tuben solkräm har oväntat blivit som en helig graal för mig.

Jag vill skydda mig mot den obarmhärtigt starka solen men trivs ändå med att få lite mer färg än den bleka ton jag fötts med. Jag letar därför åter i en butikshylla med solskydd efter en kräm av faktor sisådär sex till tolv, men det låter sig inte finnas. Skydden som finns att välja på är stone cold 30+ respektive 50+. Vill jag få lite färg är jag således förpassad att ligga flera veckor i sträck på stranden intill ett berg med 30+ tuber, och det har jag inte tid till - det finns förväntningar på mig på jobbet. Gillar inte japaner att få lite sol på sig? Jag har ändå sett Teriyaki girls i Shibuya som är mörkare än Jamaicaner.

Jag tar med mig en 30+ tub till en expedit och frågar på japanska: ni har 50 och ni har 30, men har ni ungefär 6, 8 eller 10 ? Får ett långt svar på japanska (där varken orden ja eller nej ingår), och jag säger att jag tyvärr inte kan tillräckligt mycket av språket för att förstå svaret. Sen uppstår någon slags battle mellan mig och expediten där jag med japanska, engelska och teckenspråk frågar på olika sätt om dom har solskydd med lägre faktor, och expediten svarar med olika japanska meningar, som vare sig är jakande eller nekande. Jag känner mig lite motarbetad av att det enda expediten kan säga på engelska går ut på att faktor tio - som är ett av exemplen jag använder - inte är ett lägre skydd än 30+ (och inte kan engelska tillräckligt väl för att lägga sina argument på bordet när jag vill syna). Efter en fem sex sådana här turer når vi någon form av remi och expediten bestämmer sig för att kalla till sig sin manager för hjälp. (Lite som att möta slutbossen i ett tv-spel.) Managern kommer fram, jag förklarar mitt dilemma, managern tar med mig bort till hyllan där jag hämtat produkten, tittar sig igenom hyllan (precis som jag tidigare gjort flera gånger), pekar sen på 30+ tuben jag håller i handen och säger att "this is low". Well sådär, men tack, jag tar den.

Fuck, besegrad av slutbossen.


(Bilden är - tyvärr - lånad.)

Inga kommentarer: