lördag 9 augusti 2008

Roadtrip till Izu


Vacker natur, fantastiska stränder, bad i varma källor och god mat. Allt detta bjuder Izu på - en halvö som ligger tre-fyra timmars bilfärd söder om Tokyo. Min svenske vän J har ett kompisgäng som ibland åker till Izu och att säga att jag blev glad när Js kinesiska vän S frågade om jag ville hänga med dit över helgen är en underdrift. Dessutom blev jag överraskad - detta är ett gäng jag bara träffat några timmar under en fyrverkerishow för ett par helger sedan, och J kan inte följa med själv då han redan har andra planer. Heja nya vänner och gästfrihet!

Besättningen i bilen är S, hennes pojkvän A och dennes två vänner S och I, amerikanske A och As flickvän T. Och så undertecknad dådå, ensam Europa-representant. Vi åker tidigt (alarm klockan fem) för att hinna med så mycket som möjligt. När vi kommer fram förstår jag folks förtjusning över området - det är mycket vackert, med små kuperade vägar i böljande gröna landskap, och det känns som att man är oceaner ifrån de myllrande urbana delarna av Tokyos innerstad. Vi slår läger i As farföräldrars sommarhus som ligger en liten bit från stranden. Jag har tidigare blivit förvarnad att huset är gammalt och innehåller "worms" (vilket visar sig betyda insekter av allehanda slag) men det gör förstås inget. Vi byter om och tar oss ner till stranden som ligger helt sagolikt vackert, med utsikt över stora vackra berg med mycket grönska. Vattnet är ljummet, blågrönt och så klart man kan önska sig. Efter mycket sol, bad och bodyboarding åker vi till en annan liten ort i närheten och jag får äntligen testa det japanerna kallar "onsen" - bad i naturligt uppvärmda källor. Hur det fungerar rent geologiskt vet jag inte men varmt och skönt är det iallafall. (Kul för japanerna att det finns åtminstone någon favör med att bo i ett av världens mest seismologiskt aktiva områden.) Senare på kvällen äter vi god japansk fisk på en renommerad fiskrestaurang i byn, sittandes på golvet. Sedan köper vi fyrverkeripjäser som vi bränner av på stranden innan vi åker tillbaks till sommarhuset och leker dryckeslekar med japansk grogg och skrattar så att tårarna rinner längs kinderna. Somnar som en stock på ovanvåningens tatami-mattor vid två-hugget efter en fullspäckad och väldigt lyckad dag.

Dagen därpå tar vi oss till ett annat onsen-ställe som ligger i något av en ravin. Berg och klippor omgärdar en hel hög med små varma stenpooler och från den ena bergsväggen forsar ett högt vattenfall ner i en flod. Jag kan inte låta bli att simma ut till vattenfallet, vända mig om på rygg och bara njuta av en fantastisk naturupplevelse medan jag tittar upp på berget och vattnet dånande faller ner brevid mig. Här är vackert, riktigt vackert. Det är det även på golfbanan som vi sedan åker till och testar driving rangen på. Golfbanan ligger ganska högt och när man skjuter iväg sina bollar från rangen gör man det ut över en dal som verkar sträcka sig hur långt som helst. Överallt i dalen är det grönt i olika nyanser och det myllrar av fina träd av olika slag. Vackert är dock inte mitt spel - min nivå är inte bättre än att S skrattande konstaterar på engelska med skön kinesisk brytning att "You suck, Matti-patti!". Jag kan bara hålla med.

På hemvägen i bilen när det mörknat har vi turen att köra förbi en fyrverkerishow (det arrangeras många sådana här på sommaren) och när vi genom bilrutorna ser pjäserna explodera och speglas i vattnet längs kusten bredvid oss så känns det som att vi har de finaste biljetterna av alla till denna showen. Den här helgen (och mina nya vänner) får högsta betyg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter helt jäkla supernajs. Här hemma är det Langosvecka. Har du alltid varit sådär vältränad eller är det något i sushin därborta som gör dig extra krallig?