tisdag 21 oktober 2008

Tokyo Game Show 2008


Jag följer strömmen av kids och unga vuxna som lommar i gemensam riktning i väldigt blandade kläder och stilar från tågstationen i eftermiddagssolen. Bredvid oss sitter en kille på marken framåtlutad med krökt rygg över två Gameboys som han flipprar med och med en fet högtalare bredvid sig som pumpar ut hans egenkomponerade bitpop-musik (live?) på fyll volym. En glad independent-skivbolagsdirektör kommer fram och hälsar glatt på mig, frågar var jag kommer från och trycker en demo-cd i näven på mig och vi börjar prata musik och klubbar. På gott humör fortsätter jag sen mot mitt mål - jag är på väg till Tokyo Game Show, världens kanske största tv- och datorspelsmässa, som hålls här årligen och som lockar till sig 200.000 spelgeeks (detta året myself included) som strålar samman med en klick branschfolk och lättklädda montertjejer för att diskutera, titta på, testa (och lukta) spel.

Allt är placerat i några stora mässhallar och alla stora och små spelföretag är representerade med montrar i varierande storlek. Till de nya kommande spelen ringlar det långa köer med entusiaster som vill provköra. Jag ställer mig först i kön för Street Fighter IV men bestämmer mig efter några minuters stillastående att det inte riktigt är värt besväret. (Spelade detta spelet i en arkadhall nyligen.) Ställer mig istället i kön till det svenskutvecklade Mirror´s Edge och blir imponerad när jag efter lång tids väntande får hålla i spakarna och spela igenom testbanan.

En del kringglidande och fotograferande senare beger jag mig ut i luften mellan hallarna, men det visar sig vara allt annat än en lugn fristad från hallarnas myller, för här ute samlas tydligen alla cosplay-kids, som suttit hemma och sytt ihop kläder och stylat sig för att efterlikna sina favoritmangafigurer. Jobbet många lagt ner på sina kostymer är... imponerande. Det har uppenbarligen sålts stora mängder färgade kontaktlinser, tyg, trä och pvc i Japan på sistone. Här minglar de i olika grupper, fotograferar varandra i olika konstellationer och har kul medan en stor mängd medelålders män med systemkameror (fan det är ju jag!) hökar med långa objektiv och fotograferar loss. De flesta figurerna känner jag ärligt talat inte igen överhuvudtaget - det är först när jag går in i hall nummer två och får syn på en glad duo i röda och gröna snickarbrallor och fejkmustascher som jag ler igenkännande.

Besökarantal: 198.000
Testat: Mirror´s Edge
Coolast: Street Fighter IV
Bäst: Gameboy-musikern (som jag tror tillhör Squarewave Surfers)
Roligast: Killen som lojt testade Guitar Hero klädd som en tvättäkta Sjöbobonde













Inga kommentarer: