torsdag 7 januari 2010

Avspärrning


Japan måste vara det land i världen som har tätast med vägarbetskoner, avspärrningsband, varnings- och förbudsskyltar.

Om någon skulle tappa ett kolapapper på stan (vilket aldrig händer) skulle förmodligen fyra män klädda som Beastie Boys i Intergalactic-videon rusa fram och kvickt som ögat spärra av med koner, band och ställa sig bredvid för att varna och dirigera folk runt kolapappret.

Det här fotot är taget inne på kontoret. Man håller gradvis på att flytta bort team från den våningen jag sitter på och pyttsa in på andra våningar i byggnaden. Detta för att kontraktet på vår våning håller på att löpa ut och det är dags att lämna tillbaka den till byggnadsägaren. (Det är iallafall vad man sagt till mig. Förmodligen är det egentligen bara ett sätt att göra sig av med mig.) Just nu är våningen till hälften tömd och det sitter bara kanske hundra, hundrafemtio personer kvar i rummet. Själv har jag min plats på gränsen till ingenmansland, jag blickar ut över en gigantisk och helt tom kontorslandskapshalva.

Hur som helst. Ibland kommer folk som jobbar i byggnaden (missförstå mig inte nu, även jag bedriver faktiskt arbete) och fixar och donar, flyttar datorer, städar, rullar ihop kabel, och så vidare. I en hörna i den tömda delen har någon således samlat ihop några rullar nätverkskabel. Och mycket riktigt, denna fara för allmänheten har spärrats av med trafikkoner och ett varningsband så att ingen ska stjäla eller av misstag snubbla över, svälja, eller hilla in sig i nätverkskablaget så till den grad att det är omöjligt att bryta sig fri.

http://www.youtube.com/watch?v=GDS83yrM30Y

Inga kommentarer: