tisdag 12 januari 2010

Midjemått


Visst ser man en och annan fet japan, och då menar jag fet i den gamla klassiska betydelsen tjock, rundlagd, svullen, och inget annat. Utanför sumobrottarringen är det dock väldigt glest mellan dom, di fete. Normen här är smal och smärt. Jag minns fortfarande kontrasten då jag kom till Hawaii och fick syn på amerikaner som jag efter ett års japanvistelse upplevde som luftskepp på drift.

På bilden syns hemreklam för nån bantningspryl. Jag tycker "före" och "efter"-bilderna i mitten är rätt målande. Ligger du inne med den fantastiska ölmagen till vänster så har du alltså ändå fortfarande en chans att likt personsen i annonsen återfå en tillstymmelse av både respekt och midjemått om du köper och nyttjar denna produkt.

Själv tycker jag mest det ser ut som att en mycket smal människa lutar sig lite bakåt.

...och apropå midjemått: http://sydsvenskan.se/sverige/article620178/Viktvaktarnas-golv-rasade.html
(Varför står det "Den exakta orsaken till raset är okänd"?)

Inga kommentarer: