söndag 28 september 2008

Baby got back


Trodde aldrig att jag skulle betala dyrt för att se svettiga tjocka män omfamna varandra i stringkalsonger, men här är vi nu och kollar på sumo och det är hur coolt som helst. Har till på köpet dagen till ära skaffat en ny kamera som jag får en förträfflig chans att testa loss.

Hallen som det brottas i är fantastisk. Väggarna och sätena är röda, det mesta verkar vara av sammet, och i centrum finns förstås själva brottarringen, eller jag kanske borde säga brottarhuset - i taket ovanför ringen är ett trätak upphängt, med kulörta tofsar hängandes under sig. Bara utsikten när man kommer in i hallen vore ensam värd biljettpriset. Vi sitter på en av läktarna, vilket innebär att vi inte har några kuddar tillhanda - de som har platser nära ringen sitter på kuddar som det är tillåtet att kasta upp i ringen om en otippad brottare vinner en match - men vi kompenserar med att sprida ett chokladregn över läktaren när X efter långt stretande sliter upp en påse chokladpraliner med full kraft och cellofanet flyger som konfetti över flera rader.

Det går matcher hela dagen och brottarna blir bara tjockare och tjockare allt vad tiden lider - tungviktarna går upp sist. Om jag förstått rätt väger dagens tjockaste tjockis tvåhundrafemtio oblyga kilo. Jag grubblar en stund över hur många gånger min egen kroppsvikt detta motsvarar och hur det går till när en tvåhundrafemtiokilos man idkar älskog med en japansk kvinna, och så grubblar jag över hur personer vågar sitta femtio centimeter från ringen och riskera att få denna tvåhundrafemtiokilos klump rullande över sig - ringen har inga skydd eller kanter och det händer mer än en gång att en brottare faktiskt dräller omkull och rullar ner, ibland till och med i sällskap med sin feta kombatant. Sedan avbryts mina grubblerier av ett enormt publikvrål när en tungviktare och tillika favorit pompöst kastar en näve salt i luften framför sig. Detta är en mycket märklig och fascinerande... sport.

Det sägs för övrigt att en kvinna under inga som helst villkor nånsin får beträda ringen, och att om så skulle ske (gud förbjude) så krävs en steriliserande sanering av marken. Snacka om tjejbacillskräck.

Nynnar på Sir Mix-a-lots hit innan jag somnar. "I like big butts and I can´t deny..."

Utsikt från läktaren


Tits´n´ass


Här vet jag ärligt talat inte vad som händer.


Dagens rövkonnässörer: E, X och E


Här poserar jag med den tydligen mycket kände och populäre ex-brottaren Musashimura. Trots att min ryggrad är formad som en banan tycker jag det framgår ganska tydligt att jag lätt kunde spöat honom om det verkligen knep. Ser ni skräcken i hans ögon?

Inga kommentarer: