onsdag 10 september 2008

Happy health check

Firandet av min födelsedag inleds lite annorlunda med en obligatorisk årlig hälsoundersökning inne i Sonys högkvarter. Sony-byggnaden är ny, flashig och futuristisk och det är en lite bisarr känsla att ta klivet över tröskeln från den snygga minimalistiska korridoren in till ett stort konferensrum som byggts om till en kaotisk läkarstation, full med blåklädda läkare av allehanda slag, britsar, upphängda drapierer och små stationer för undersökning av blodtryck, syn, vikt, röntgen och allt annat man kan tänka sig. Det är som att kliva in i ett dubbat avsnitt av Mash. Hot lips kollar mina tänder och en stund senare efter att jag även fått mitt blodprov taget får jag helt väntat min obligatoriska blodförlustsvindel som ett brev på posten. (No worries - så här blir det alltid.) Jag sitter ner en stund på en stol vid en vilostation och börjar tyst för mig själv räkna till hundra på japanska för att koncentrera mig på något annat än det faktum att jag mår svinilla och att mina sinnen håller på att domna bort ett efter ett. När jag kommer till fyrtio försvinner all verklighet i ett luddigt töcken och jag svimmar. BONK! Vaknar igen av att huvudet dunsat i golvet och fyra läkare står lutade över mig där jag fallit ihop och frågar om jag är okej. Ja jag är okej men jag börjar bli orolig att de kommer tro att jag ljugit mig blå när jag fyllt i hälsoenkäten som om jag vore Gunde Svan 1988. Jag kommer dock undan med en varning - om jag mår illa senare under dagen får jag lova att uppsöka en klinik. Sen får jag en tandborste (?) och ett "Otsukare samadeshita" till adjö. (Ungefär "tack för hårt arbete".)

Inga kommentarer: