tisdag 16 september 2008

Gremlins


"It's the same gremlins that brought down our planes in the big one."

Får du också ibland känslan av att någon osynlig kraft ibland fuckar upp saker i vardagen, bara för att kivas med en liksom? Ibland inbillar jag mig att frekvensen tycks vara tätare här.

...som till exempel när jag trycker exakt samma memorerade knappkombination som jag alltid gör på jobbets kaffeautomat, och som normalt renderar det svarta rena kaffet jag gillar men som då och då - inte ofta men ibland och helt oförutsett - till min förfäran spottar ner en rejäl hög socker i koppen, vilket jag likt alla andra människor utrustade med minst en smaklök avskyr.

...eller när man i vissa butiker hindrar mig från att köpa varor med mitt internationella (jag upprepar, internationella) Visa-kort, med hänvisning till lokala kreditkorts förträfflighet, och min ansökan om ett lokalt kreditkort efter en mycket lång och omständig, Kafka-lik process skriftligen refuseras med argumentet att jag stavat mitt namn fel. (?)

...eller som nu, när jag blir uppringd och man förklarar för mig att jag måste ta ett hälsotest om ett par dagar. Jag opponerar mig och frågar vad som hände med hälsotestet jag gjorde för sketna sex dagar sedan - provrören har väl knappt kallnat? - eller för den delen det rigorösa hälsotestet jag gjorde när jag lämnade Sverige för blott två månader sedan, men till föga nytta. Förra veckans test var det obligatoriska årliga hälsotestet, och resultaten från det andra testet jag gjorde i Sverige är inte värda ett ruttet lingon i Japan. Jag har således kvar att göra det obligatoriska gaijin-har-nyss-flyttat-hit-testet. (...och som jag är säker på mest går ut på att driva gäck med utlänningar.) Man är vänlig nog att bespara mig ett omtagande av röntgen för att inte stråla ihjäl mig - det är inte rekommenderat att bli röntgad två gånger på så kort tid blir jag upplyst - men tacket fastnar i halsen när jag blir informerad att jag måste lämna ett nytt blodprov. Suck. Det finns inget som så bergsäkert får mig att svimma som att extrahera ett par centiliter blod ur mina vener. Jo förresten, det skulle i så fall vara att bli tvingad att fucking upprepa blodprovet på pin kiv ett par dagar senare, vilket alltså är exakt vad som nu sker.

Miss Moneypenny, cancel my afternoon appointments the 24:th.

Förslag på järnrik frukost, någon?

Inga kommentarer: