tisdag 2 september 2008

Krogrunda i Ebisu


...i omvänd tidsföljd:

23:35
Det är fredag natt och jag står uppe på en bardisk i Ebisu och mimar till Guns n' Roses 'Paradise City' med en stor soppslev i metall i näven som mikstativ, ivrigt påhejad av barpersonal, gäster och kompisar som publik. Hur fasen hamnade jag här?

22:40
Vi tokspringer genom vattenpölar med uppfällda paraplyn från Ebisu garden i riktning mot en bar som E varit på innan och som rekommenderas inte bara för att den ligger väldigt nära och regnet fullkomligen vräker ner, utan även för att den är mysigt liten och tillika regnet bjuder på bra ös. (Hoho.) Det regnar så pass mycket att den lilla tiden det tar att fälla ner paraplyet innan man går in i baren räcker för att göra skjortan plaskblöt. Inne värmer det dock snabbt med bra stämning och goda drinkar. Låtlistan som spelas är minst sagt blandad, och volymen hög. Ett par klunkar in i våra Mojitos kliver en japansk tjej plötsligt upp på bardisken och börjar mima och dansa till Guns n' Roses 'Sweet Child of Mine' till allas förtjusning. Barpersonalen hejar på och räcker henne en lång stor soppslev i metall som blir ett perfekt mikstativattribut. När låten är slut går hon ner från disken och passar över soppsleven till undertecknad. Jag tar en ordentlig klunk av Mojiton innan jag ställer ifrån mig glaset och äntrar disken.

21:25
Vi sitter på ett ölkafé på Ebisu garden och dricker och äter sådana där goda ärtor som smakar så gott till öl, medan vi konfererar om vart vi ska gå vidare. Ute blixtrar och smäller det som om kriget brutit ut, medan regnet piskar mot rutorna.

20:15
Efter att ha ögnat igenom menyn på den västerländska food jointen beställer vi (självklart) in en "mega pizza", en tallrik tyska korvar med senap, och en "powerful beef pizza". Till detta smakar en riktigt kall öl mer än gott. När vi ätit upp beger vi oss till Ebisu garden, som man turligt nog kan komma till genom en lång korridor som utgår från stationsbyggnaden där vi sitter - annars hade vi nog sköljts bort av regnet på vägen.

19:25
Jag står ensam precis vid utgången av Ebisu station, där jag stämt träff med J, J och C. Det är fredag kväll och en hel hord av folk är på väg hem eller ut på stan. Jag står precis där alla passerar ut, för att inte missa mina vänner, och min hjärna smälter nästan när jag likt en robot scannar av alla hundratals personer som i kaos kilar förbi mig medan biljettmaskinerna plingar till gång på gång för varje förbipasserare. Vips så är iallafall alla på plats och vi åker några rulltrappor upp i byggnaden för att ragga mat.

18:30
Det är fredag kväll och jag tror inte jag orkar gå ut.