tisdag 16 september 2008

Smells like teen spirit


Har äntligen hittat en matta värdig mitt vardagsrum!

Efter mängder med besök i otaliga möbelbutiker har jag återvänt "hem" till danska BoConcept, där jag tidigare beställt både soffa och soffbord. Mattan är superfin, går i svart och brunt med lite av ett skimmer över sig i materialet och kommer passa perfekt till färgerna i soffan och bordet. Jag gör en preliminär beställning och butiksbiträdet (som om möjligt är ännu snyggare än mattan) lovar att höra av sig dagen därpå med lagerstatus. (Det är nämligen söndag och lagret är stängt.) Senare får jag ett email där det står:

I'd like to let you know that the rug manufacturer need to clean and take out the particular smell from the rug before they send it to you, which will take 3 weeks.

Detta leder till en hel drös frågor och funderingar i skallen. Till att börja med huruvida mattan faktiskt är ny eller begagnad. Jag har tidigare fått intrycket (tillika prisuppgiften) att jag är på väg att köpa en ny matta. Jag undrar också vilken lukt som behöver tas bort, och försöker föreställa mig styrkan av den lukten om det tar tre veckor att bekämpa den till den grad att jag ska kunna stå ut med den i mitt vardagsrum. Om mattan är begagnad undrar jag vad den varit med om innan denna treveckors sanering gjort sig nödvändig. Otäcka bilder målas upp för mitt inre, både gällande mattans förfärliga historia och sedan hur den blir långsamt nedsänkt i ett syrabad och därefter i en steriliserad lokal spolad med tyska högtryckstvättar av japanska straffångar i silvriga helkroppsskyddsdräkter med tjocka handskar och lufttäta visir. I tre veckor.

Jag bestämmer mig för att omgående författa ett svarsmail med några för mig helt avgörande frågor.

Inga kommentarer: