lördag 13 september 2008

Tempeljakt i Kamakura


Min kollega P är på besök i stan för att träffa leverantörer. Jag tar på mig guide-hatten och levererar rundvisning i fina Kamakura en av helgdagarna. Passar på att besöka några av de tjogvis tempel Kamakura har att erbjuda och som jag hittills inte haft chans att se så mycket av. Dessutom är det kul att få axla guide-manteln själv - normalt är det jag som blir visad. Utrustade med gps går vi på tempelvandring i området och försöker hinna se så mycket vi hinner under eftermiddagen. Man behöver inte gå särskilt långt mellan templen, och de varierar mycket i storlek och utsmycknad. Som avslutning går vi upp för ett litet berg som hyser en gigantisk gravplats. Utsikten från toppen är kalasfin - man ser en stor del av Kamakura omgärdat av berg draperade i grönska, likväl som hundratals gravstenar som sprider ut sig under en, och inte minst ser man silhuetten av mäktiga berget Fuji sträcka sig mot himlen. (Titta noga på bilden längst ner.) Vädret har vi en fantastiskt tur med - vi har uppehåll under hela äventyret och när vi några timmar senare trötta sätter oss på tåget tillbaka dröjer det bara ett par minuter innan regnet börjar smattra mot tågrutorna.






Inga kommentarer: