onsdag 16 juli 2008

38



This is where the magic happens, som dom säger i MTV Cribs. Min washlet-toa är förmodligen mer tekniskt sofistikerad än styrsystemet i JAS. När jag närmar mig klosetten känner toan på något magiskt sätt på sig att jag är i närheten och hälsar mig välkommen genom att majestätiskt fälla upp sitt lock med en motor. Sätter jag mig ner börjar det genast porla vatten. (Jag vet ärligt talat inte varför - för att dölja övriga ljud? Eller för att det ska bli mysigt?) Värmen i ringen har jag faktiskt stängt av - här är varmt så det räcker tycker jag. Bakom mig tänds tre av fem gröna dioder upp intill locket. När jag senare är klar med mina ärenden erbjuds jag en äkta japansk underspolning. Via en manöverpanel med stor display och 38 knappar (ja, jag har räknat dom) bestämmer jag vilken sorts sköljning jag tycker jag gjort mig förtjänt av - kortfattat kan man säga att det finns tre huvudgrupper varav en är förbehållen kvinnor, har jag fått förklarat för mig via teckenspråk, men man kan även tweaka varje grupp genom att bestämma bland annat värme och styrka på strålen. (Toans, that is. Det finns som tur är fortfarande gränser för hur långt tekniken får närma sig mig.) Den riktigt late kan manövrera runt strålen med millimeterprecision via en joystickliknande funktion för att hamna exakt rätt. (Gud förbjude att man själv skulle behöva flytta lite på sig för att nå samma resultat.) Manöverpanelens display ger en all önskvärd information om hur det går och vad man håller på med. Är man oblyg och vill lyxa till det lite efter kalaset kan man sen dra igång ett fläktprogram under sig. Spola (Sverige-spola alltså) gör man medelst en av två knappar. Sen är det bara att tacka för sig och låta det motordrivna locket fällas ner med hjälp av en avslutningsknapp. (Vid detta laget har man tappat verklighetsförankringen till den grad att man suckar över att själv behöva släcka ljuset i taket efter sig via strömbrytaren på väggen.)

Det finns fortfarande knappar på toans manöverpanel som jag inte riktigt vet vilka funktioner som gömmer sig bakom. Jag har en gång på måfå tryckt på någon knapp som fick toan att säga något till mig, men jag vet inte vad. Japanskalektionerna börjar på fredag.

2 kommentarer:

Michaela Schmied sa...

Se gärna till att testa så många finesser som möjligt på den där toan så att man inte behöver åka på vilka överraskningar som helst när man kommer ;-)

Jättekul med dina blogginlägg! *hejar på*

Fredrik Mattisson sa...

Jag sätter mig på flyget direkt, gotta see this!