söndag 13 juli 2008

Off-site meeting i Odaiba (onsdag 9 juli)


Jag har tur. Det är ovanligt att teamet får åka iväg på konferens utanför företagets grå väggar, men idag händer det! Vi åker till vackra och, jämfört med innerstan, lummiga Odaiba, som ligger i öster. (Jag har hört att det är hit killarna tar sina dates!) För att komma fram åker vi monorail över Rainbow Bridge och utsikten ut över stan, bron och vattnet är fantastisk!

Väl framme möter vi upp med resten av teamet, går igenom resultat och brainstormar om nya applikationer och idéer för framtiden.

En japansk kollega håller sedan i en liten teambuilding-aktivitet där medlemmarna ska lära känna varandra lite bättre. Det är inte bara jag som är ny i gänget - man har nyligen omorganiserat på kontoret och vår grupp har nyligen fått förstärkning från andra, nu nedlagda, grupper. Vi leker lite lekar där vi presenterar oss själva, får berätta vilka länder vi besökt, vilka stadsdelar vi är födda i och vilka våra fritidsintressen är. Någon svarar "sleep" och en timid tjej glädjer mig med hennes svar "ice hockey!".

Lite senare på kvällen är det mat och välkomstparty för mig, på en restaurang och dartklubb i närheten av konferenslokalen. Jag spelar enormt dåligt men mina lagkamrater (ishockeyspelaren bl.a.) räddar laget och vi slipper straffet att dansa på gatan utanför. (Det slipper däremot inte min chef!) En tjej i gänget som får syn på mitt gamla körkort (från tiden när jag hade både hår och goatee) skrattar och tycker att jag ser ut som "King of oil" på bilden.

Efteråt tar vi en sväng ner på stranden och fotograferar Rainbow Bridge som nu lyser vackert i natten med sina gröna lampor, omgärdad av små restaurangbåtar som guppar försiktigt i vattnet.






2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag kan se är det inte en enda japan som gör V-tecknet med fingrarna på fotot här ovanför. Det kan vara det foto i världshistorien som har lägst V-mot-antal-japaner-ratio.

Mattias Erlö sa...

Det är för att jag förklarat att V-tecknet är en skymf med sexuella undertoner hemma i Sverige.