söndag 13 juli 2008

Kamakura beach (lördag 12 juli)


Hänger med mina svenska vänner M och O till Kamakura för att slappa på beachen. Innan dess har jag lite av ett Lost in Translation-moment när jag ska köpa solskyddskräm i en drug store:
Det är säkert mer än 30 grader varmt och gassande sol från klarblå himmel. Att halvbakis placera min bleka lekamen på stranden en dag som denna utan solskydd skulle innebära cancerogent självmord. Expediten verkar förstå vad jag är ute efter men ser mycket skeptisk ut till huruvida en sådan produkt finns i denna affär, eller ens i detta land. Efter att ha involverat två nya expediter (servicenivån är japanskt oklanderlig; när expediten ska hämta hjälp går hon inte - hon springer) blir jag visad en mycket liten svart tub som ser ut som låsolja (och som ser ut att räcka till att smörja ett lås en gång) men som på etiketten bedyrar ett solskydd av whopping faktor 50. Jag lägger snabbt ner min fråga ifall de möjligen har något med snäppet lägre skydd och köper tacksamt tuben. Hemma smörjer jag in huvud och armar och börjar direkt lukta fränt av mint. Jaja.

Vi tar tåget till Kamakura, har kul på stranden och badar i perfekt varmt vatten. Ett gäng japanska tjejer intill pratar om oss, ovetandes om att O är duktig på japanska och översätter allt till oss andra medan vi alla skrattar.

Dagen avslutas med en rejäl och efterlängtad hamburgare på TGIFs i Yokohama, och mitt tredje (don´t ask!) Ikea-besök, där jag nu äntligen köper och beställer hem en säng! Ser fram emot nästa vecka när både säng, hemmainternet och mitt "foreigner registration ID card" kommer levereras!

2 kommentarer:

Fredrik Mattisson sa...

Men vad sa tjejerna på stranden då...? Det är ju det alla vi här hemma funderar på :)

Michaela Schmied sa...

Precis!

Hurra jag har lyckats hitta min gamla gmailadress... (maila inte på den, för jag kollar inte den).

:-)