måndag 21 juli 2008

Fuurin (med två u)

Fuurin är en snyggt dekorerad glaskula, öppen i botten och stor som en biljardboll, med en tunn stav genom som håller fast en avlång bit i trä eller papper. När vinden når fuurin dinglar pinnen till mot glaset och det klingar till lite grann. Ljudet är tänkt att påminna en om att det fläktar, för att skänka (åtminstone symbolisk) svalka under varma sommardagar. Nu tänker jag kanske inte byta ut mina två luftkonditioneringsaggregat hemma mot ett par sådana här under juli-augusti, men de är iallafall rätt snygga, både bildligt och ljudligt. Under sommarmånaderna hängs en hel massa fuurin i olika färger och mönster upp i entrén till kontorshuset, i en bambuställning man passerar under för att komma till hissarna. Vackert! Dessutom har jag hört att när sommaren är över skänks alla jobbets fuurin bort, så jag tänker förstås försöka snatcha en då.

En parantes i ämnet är att en kollega nyss rättade mig att det bör skrivas fuurin, med två u, för att inte förväxlas med furin som tydligen betyder otrohet! Är inte risken att man blir påmind om otrohet istället, när man kommer till jobbet? Eller är det bara jag?

2 kommentarer:

Galenpanna sa...

Hej Matti!
Nu har jag hittat hit efter hett tips från Fru Ballsten, superkul & intressant läsning! Keep up the good work! Men jobbar du nåt, eller??!
Kram från Ystad

Mattias Erlö sa...

Hehe, ja jag försöker hinna med det också. ;-) Hoppas allt e kalas på din front!?
Big hugs!