onsdag 16 juli 2008

Home sweet home




Här är några bilder från Takanawadai, mitt hem för de närmsta två åren! Skylten på den understa bilden är från tunnelbanestationen som ligger väldigt nära lägenheten. Härifrån kan man kvickt åka till Gotanda, som i sin tur ligger på den mest centrala tåglinjen "Yamanote". Yamanote täcker alla de största stadsdelarna och tar en till jobbet i Shinagawa på fem minuter. Dörr till dörr tar det mellan 20 och 30 minuter att komma till jobbet hemifrån med tunnelbana och tågbyte. Att promenera är nästan snabbare, kanske mellan 15-20 minuter.
- Fördel med att promenera till jobbet: man slipper trängseln på tåget under morgonruschen (som är rolig att uppleva ungefär en gång, knappast fler)
- Fördel med att åka tåg till jobbet: man slipper bli plaskvåt av svett av promenad i gassande sol och skyhög luftfuktighet

Andra grejer jag har nära till förutom jobbet är en bar, en koreansk restaurang, en drugstore, en kemtvätt och två snabbköp som har öppet dygnet runt - woohoo!

Den mellersta bilden visar gatan jag bor på. På en liten mur hänger en glasskylt med namnet på kåken - Porte Bonheur (man gillar att ha utländska fancy namn på husen här) och entrén är precis till höger om skylten. Min lägenhet ligger på markplan och har nummer 101.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tokigt. Gatan ser ut PRECIS som jag minns gatorna från den där filmen om barnen som bodde ensamma i Tokyo. Det ser mysigare ut än man väntat sig. Och luftigare.